bussines5

Enalyzers Leadership Excellence modell

Undersökningsmodeller
klassiska managementteorier av Blake, R & Mouton ”The Key to Leadership Excellence”. Enalyzers Leadership Excellence modell innehåller 45 frågor fördelat på 12 olika teman som fångar och mäter aspekter från både Medarbetarinriktad ledarskap och Prestationsinriktad ledarskap.

Robert R. Blake and Jane Mouton

Managerial grid model
En grafisk representation av Managerial Grid-modellen Managerial GridThe (1964) är ett situationsanpassat ledarskap modell som utvecklats av Robert R. Blake och Jane Mouton. Denna modell identifierades ursprungligen fem olika ledarstilar som bygger på omtanke om människor och den oro för produktion. Den optimala ledarstil i denna modell är baserad på teori Y. Rutnätet teori har fortsatt att utvecklas och utveckla. Teorin har uppdaterats med ytterligare två ledarstilar och med ett nytt element, motståndskraft. . Under 1999 började gallret chefsseminarium med en ny text, Kraften att förändra Modellen visas som ett rutnät med oro för produktion som x-axeln och omsorg om människor som y-axeln, varje axel varierar från 1 ( Låg) till 9 (Hög). De resulterande ledarstilar är följande: Den likgiltiga (tidigare kallat utarmat) stil (1,1): undan och undkomma. I denna stil, chefer har lågt intresse för både människor och produktion. Chefer använder den här stilen för att bevara jobb och jobb tjänstgöringstid, skydda sig genom att undvika att hamna i problem. Det största problemet för chefen är inte att hållas ansvarig för eventuella fel, vilket resulterar i lessinnovative beslut. Den tillmötesgående (tidigare, country club) stil (1,9): avkastning och följa. Denna stil har en stor oro för människor och ett lågt intresse för produktion. Chefer som använder denna stil ägna stor uppmärksamhet åt säkerheten och komforten för de anställda, i hopp om att detta kommer att öka prestanda. Det resulte Stämningen är oftast vänlig, men inte nödvändigtvis mycket produktiv. Den diktatoriska (tidigare, producera eller gå under) stil (9,1): kontroll och dominera. Med hög inriktning på produktion, och ett lågt intresse för människor, chefer som använder denna stil hittar anställd behöver oviktigt, de ge sina anställda pengar och förväntar sig resultat i gengäld. Chefer som använder denna stil trycket också sina anställda genom regler och bestraffningar att uppnå företagets mål. Denna diktatorisk stil är baserad på teori X av Douglas McGregor, och är allmänt tillämpas av företagen på kanten av verkliga eller upplevda misslyckande. Denna stil används ofta i fall av krishantering. Status quo (tidigare, middle-of-the-road) stil (5,5): balans och kompromiss. Chefer som använder denna stil försöker balansera mellan företagets mål och arbetstagarnas behov. Genom att ge en viss oro för både människor och produktion, chefer som använder denna stil hoppas uppnå lämplig prestanda men detta ger bort lite av varje oro så att varken produktion eller människors behov tillgodoses. Ljudet (tidigare lag stil) (9 , 9): bidra och begår. I denna stil, är oro utbetalas både till människor och produktion. Som framgår av förslagen från Teori Y, chefer som väljer att använda den här stilen uppmuntrar lagarbete och engagemang hos medarbetarna. Denna metod är mycket beroende av att de anställda känner sig vara konstruktiva delar av företaget. Den opportunistiska stil: utnyttja och manipulera. Individer som använder denna stil, som lades till nätet teorin före 1999, inte har en fast plats i rutnätet. De antar beroende på vilket beteende ger den största personliga nyttan. Den paternalistiska stilen: förskriva och vägleda. Denna stil lades till nätet teorin före 1999. I Kraften att förändra omdefinerades att växla mellan (1,9) och (9,1) platser på nätet. . Chefer som använder denna stil beröm och stöd, men avskräcker utmaningar för sitt tänkande Behavioral element [redigera] Grid teori raster beteende ned i sju centrala element: Element Beskrivning Initiative vidta åtgärder, drivande och stödja Förfrågan ifrågasättande, forska och verifiera förståelse Advocacy uttrycka övertygelser och som kämpar idéer Beslutsfattande Utvärdera resurser, val och konsekvenser Konfliktlösning konfrontera och lösa tvister Resiliens handskas med problem, motgångar och misslyckanden Kritik Leverera mål, uppriktig återkoppling Se även [redigera] Beteende modifiering Ledarskap Tre nivåer av ledarskap modell Referenser [redigera] Blake, R ., Mouton, J. (1964). The Managerial Grid: nyckeln till Leadership Excellence. Houston: Gulf Publishing Co Blake, R., Mouton, J. (1985). The Managerial Grid III: nyckeln till Leadership Excellence. Houston: Gulf Publishing Co McKee, R., Carlson, B. (1999). Kraften att förändra. Austin, Texas: Grid International Inc.